Hungarikum törvény készül

Csikós és gulyás, Puskás és pálinka – olyan „hívószavak”, amelyekről felismernek minket, magyarokat általában mindenütt a világban. Csakhogy nem minden hungarikum, amit annak gondolunk, és nevezünk. Akkor mi a hungarikum?

Egészségesen túlzó nacionalizmus
Manapság az egészségesen túlzó nacionalizmus és lokálpatriotizmus jegyében sokan hajlamosak a hungarikumok közé sorolni a helyi, kedvelt termékeket, gasztronómiai különlegességeket.

Az EU is támogatja a nemzeti értékeket
„Nem lehet csodálkozni azon, hogy szeretnénk minél több hazai különlegességgel, hungarikummal dicsekedni, főként mióta az Európai Unió is támogatja a különleges nemzeti értékeket”, mondta Birinyi József, a 2009-ben megalakult Parlamenti Hungarikum Bizottság vezetője.

Fontos, hogy a hungarikumok mint a gazdaság jelentős pillérei védelmet és támogatást kapjanak, és ennek értelmében szülessen törvény is, hangsúlyozza.

A magyar értéktár megalkotását célozza
„A valódi tartalom, a belső érték az irányadó, és a hungarikum törvény ennek megfogalmazását, a magyar értéktár megalkotását célozza. Nem mindegy, hogy milyen országimázst mutatunk a világnak, mit teszünk ki a nemzet kirakatába”, így Birinyi.

Nem magyar találmány
A nemzeti értékek védelme, propagálása egyébként nem magyar találmány, hiszen a franciáknak, olaszoknak, dánoknak és sok más fejlett országnak régóta vannak „hungarikumjaik”, vagyis olyan termékeik, alkotásaik, amelyek csak rájuk jellemzőek, amelyeken keresztül képesek népszerűsíteni hazájukat.

Egységes szakmai álláspont kialakítása
Akad olyan ország, ahol több ezer ilyen sajátos, nemzeti értéket képviselő termék van. Ha megalkotásra kerül a hungarikum törvény, nem lehet majd felelőtlenül ráaggatni bármely hazai termékre ezt a valóban minőséget, egységes szakmai álláspontot kell kialakítani ebben a kérdésben Ezt kívánja az értékteremtők védelme és a fogyasztók értékorientált tájékoztatása is.

Jó hírünket viszik majd a világba
A hungarikumok jó hírünket viszik majd a világba, de ezen túl egyéb lehetőségeket is tartogatnak – nemzetközi pályázatoknál jelentős anyagi előnyt hozhatnak, és kiváló eszközei lehetnek az „országmárka” erősítésének.

Birinyi József véleménye szerint ilyen termékünk jelenleg legfeljebb 20 van, de ez nem hátrány, amennyiben hírünket növelő kiemelt értékekkel bírnak, és alkalmasak az élő hagyományok Magyarországaként reprezentálni az országot.

orf


to top